سخن مدیر

                                     به نام آنکه هستی نام از او یافت      فلک جنبش زمین آرام از او یافت

https://t.me/shalizarrice    : کانال رسمی ما در تلگرام  

زمان مناسب برای خرید برنج

مهر ماه ۱۴۰۲

یکی از مهم ترین سوالاتی  که همواره از سوی  مشتریان محترم ما – جهت خرید کلی و یا جزیی و مصرف خانوار-  در ارتباط با برنج و خرید آن مطرح می شود این است که بهترین زمان برای خرید برنج چه زمانی است ؟ و به عیارت دیگر برای این که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت بهترین خرید را داشته باشیم چه زمانی اقدام شود بهتر است؟

همان طور که مستحضرید محصولات کشاورزی غالبا فصلی اند  و دسترسی به آنها در زمان های برداشت آسان تر است . فصل برداشت نیز موقتی و گذراست . هم چنین اکثر محصولات کشاورزی  قابلیت نگهداری طولانی مدت در شرایط معمولی و با امکانات خانواررا ندارند و برای نگهداری طولانی مدت نیاز به امکانات صنعتی و گسترده و هزینه بر است بنابراین مصرف تازه آنها فقط در کوتاه مدت ممکن است وبه دلیل آنکه در طول سال  نیاز به نگهداری و مراقبت در سردخانه ها و با امکانات مناسب دارد قیمت ها به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و برخی مواقع چندین برابر می شود. و لذا ما نمی توانیم این محصولات را نگهداری کنیم مجبوریم که فقط در مواقعی که قصد مصرف داریم و به اندازه لزوم خرید کنیم. وبه ناچارباید قیمت زیادی نیز برای تهیه آن باید پرداخت کنیم.

برنج نیز یکی از محصولات کشاورزی است که به صورت فصلی برداشت می شود اما خوشبختانه با اغلب این محصولات تفاوت عمده ای دارد!! از مهم ترین ویژگی های برجسته برنج این است که قابلیت نگهداری و ماندگاری آن در شرایط معمولی و بدون نیاز به هیچ گونه امکاناتی برای  نگهداری بالاست . و جالب تر این که در بین کشاورزان و بومیان  یک نکته ای جا افتاده است که برنج اگریک مدتی بعد از برداشت بماند ” برکت “ آن بیشتر می شود .

یعنی کشاورزان به تجربه دریافتند که وقتی برنج جدید حدود یکی دو ماه از زمان برداشت آن که بگذرد بهترین پخت را داده و میزان قد کشیدگی و افزایش حجم آن – در اصطلاح عامه برکت آن – افزایش پیدا می کند .نکته دیگری نیز در بین کشاورزان به صورت ضرب المثل در باره نگهداری برنج وجود دارد که می گوید : ” برنج  کهنه نباید برنج نو و تازه را ببیند!” یعنی کشاورزان می دانند که نباید مدت زمان نگهداری برنج از یکسال بیشتر شود . به عبارتی باید به اندازه ای برنج را جهت مصارف خانگی  خودشان تنظیم کنند که قبل از برداشت مجدد و برنج جدید ، برنج قدیمی یا در اصطلاح کهنه و نگهداری شده سال قبل تمام شود. چون با تجربه دریافتند که نگهداری بیشتر از یکسال می تواند باعث ایجاد شپشک در برنج و تغییر کیفیت  آن شود .

با توجه به مطالب فوق روشن است که برنج براحتی قابلیت ماندگاری سالیانه را دارد لذا بنا به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می شود بهتر است که نیاز خانوار خود را در طول سال محاسبه کرده و در همان فصل برداشت خرید را انجام بدهید:

*(لازم به ذکر است برداشت در مازندران بخصوص برنج طارم فریدونکنار دو بار در سال انجام می شود : الف.کشت اول یا برداشت اول در مردادماه   ب. کشت دوم در اواخر مهرماه و آبان  برای اطلاعات بیشتر به  مطالبی که در مورد کشت دوم در همین سایت نوشته شده است مراجعه کنید.)

۱-ازنظر ویژگی خاص و منحصر به فرد برنج :  همانطور که اشاره شد با توجه به قابلیت ماندگاری برنج و حتی افزایش کیفیت آن در بازه زمانی حدود ۱۰-۱۱ ماهه توصیه می شود که برنج را در فصل برداشت و یکجا خرید کنید.

۲- از نطر قیمت : خرید در فصل برداشت از نظر قیمتی نیز بهتر است. چون درزمان برداشت ما مستقیما از کشاورز و بدون هیچ واسطه ای خرید را انجام میدهیم و آن را تحویل نمایندگی و یا مشتریان عزیز می دهیم و گاهی حتی بدون این که سودی بگیریم!!

 

دیدگاهتان را بنویسید